دسته‌بندی نشده

ویژگی های پوشاک اسلامی دخترانه

پوشاک اسلامی دخترانه

پوشاک اسلامی دخترانه مقدمه

پوشاک اسلامی دخترانه اسلام عزیز، بر وفق مصلحت جامعه اسلامى، لباس زربفت، حریر، ابریشم و لباسى که از پوست حیوان مرده مى‏‌سازند و لباسى که از پوست حیوانات حرام‌گوشت به دست مى‌‏آید و انواع این‏ گونه البسه‏‌ها را حرام اعلام کرده و پوشیدن این نوع لباس‏‌ها را درخور شأن انسان نمى‌‏داند انسان با خصوصیاتى که دارد، والاتر و آقاتر از آن است که به لباس حریر، یا ابریشم، یا طلاباف روى آورده و خود را با آن‏ها بیاراید؛ وجود انسان عزیزتر از آن است که در لباسى که از پوست حیوان مرده یا حرام گوشت به دست مى‌آید پوشیده شود.

ویژگی های پوشاک اسلامی دخترانه در روایات

جنس لباس

علاّمه بزرگوار، مرحوم مجلسى(رحمه ‏الله) در کتاب پرارزش «بحار الأنوار» در آداب زىّ و تجمل روایاتى را نقل مى‏ کند که لازم است به پاره‏اى از آن روایات که بیانگر مسئله لباس است اشاره شود.

پیامبر بزرگ(صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلم) به امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) فرمود: جامه حریر مپوش تا در بهشت جامه حریر بر تو بپوشانند.

در حدیث دیگر آمده: هر کس جامه حریر بپوشد، پوستش در قیامت به آتش سوزانده مى‌‏شود.

نکته

به سند معتبر از امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) نقل شده: جامه پنبه‌‏اى بپوشید که آن پوشش رسول خدا(صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم) و پوشش ما اهل بیت است و نبىّ اسلام جامه مویى و پشمى نمى‏‌پوشید مگر به علت و جهتى.

حضرت صادق(علیه‏ السلام) فرمود: جامه مویى و پشمى نپوشید مگر عذرى اقتضا کند.

امام صادق علیه ‏السلام فرموده: کتان از پوشش پیامبران است و بدن را فربه مى‌‏کند.

رنگ لباس پوشاک اسلامی دخترانه

در چند حدیث از نبىّ اسلام(صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلم) آمده: جامه سپید بپوشید که پاکیزه‌‏ترین و نیکوترین جامه‌هاست.

امام صادق(علیه‏ السلام) مى‏‌فرماید: امیرالمؤمنین(علیه‏ السلام) اکثر اوقات جامه سپید مى‏‌پوشید.

حفص مؤذن مى‏‌گوید: حضرت صادق(علیه ‏السلام) را در حرم پیامبر بین قبر و منبر دیدم که جامه‏‌اى زرد به رنگ بِهْ پوشیده بود و نماز مى‏ خواند.

در حدیث حسن از حضرت صادق(علیه ‏السلام) نقل شده: جامه سرخ تیره پوشیدن کراهت دارد، مگر براى تازه داماد.

ابوالعلا ـ که یکى از راویان حدیث است ـ مى‏‌گوید: حضرت صادق(علیه‏ السلام) را در حال احرام دیدم که خود را با بُرد یمنى سبز پوشانده بود.

رسول اسلام(صلى الله‏ علیه ‏و ‏آله و سلم) مى‏‌فرمود: سیاه پوشیدن مکروه است، مگر در سه چیز: کفش، کلاه [عمامه]، عبا.

نوع لباس پوشاک اسلامی دخترانه

اسلام، مردم را از پوشیدن جامه‌اى که از حد معمول بلندتر است و علت فخر و کبر بر دیگران مى‌‍‌شود منع کرده است.

– امام صادق(علیه‏ السلام) مى‌ فرماید: امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) به بازار رفت و سه پارچه خرید، به قیمت یک اشرفى، یکى را پیراهن کرد تا نزدیک بند پا و یکى را لنگ تا نیمه ساق و یکى را ردا تا پایین ‏تر از کمر، آن گاه دست به آسمان برداشت و پیوسته حمد الهى کرد تا به خانه بازگشت.

– امام موسى کاظم(علیه ‏السلام) فرمود: ترجمه ظاهر وَ ثِیَابَکَ فَطَهِّرْ .این است که جامه‌هاى خود را پاک گردان با توجه به این ‏که جامه‏‌هاى حضرت رسول(صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم) همیشه پاک بود، مراد الهى این است که جامه را کوتاه کن که آلوده نشود (آلوده به کثافات ظاهر و آلوده به کبر و غرور و خودپسندى).

– از حضرت باقر(علیه ‏السلام) نقل شده: حضرت رسول(صلى الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم) به شخصى وصیت کرد که زینهار که پیراهن و اِزار خود را بلند میاویز که این از تکبر است و خدا تکبر را دوست نمى‌دارد.

سایر روایات

– نبىّ اسلام(صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلم) به ابوذر فرمود: هر که از روى تکبر جامه‌اش را بر زمین کشد، حق تعالى در قیامت نظر رحمت به او نفرماید.

– اسلام، مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان منع مى‏‌کند و همچنین مسلمانان را از پوشیدن لباسى که مخصوص به کفار است، نهى مى‌‏نماید.

– امام باقر(علیه ‏السلام) مى‌‏فرماید: جایز نیست زنان شبیه به مردان شوند؛ زیرا رسول خدا(صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم) لعنت کرد مردانى که خود را شبیه زنان کنند و زنانى که خود را شبیه مردان بیارایند.

– امام صادق(علیه ‏السلام) مى‏‌فرماید: خداى عزّ و جل به پیامبرى از پیامبرانش وحى فرمود که به مؤمنان بگو: جامه دشمنان مرا مپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و به مسلک دشمنان من سلوک ننمایید که شما هم جزء آنان قرار خواهید گرفت.

نتیجه گیری پوشاک اسلامی دخترانه

از مجموع روایات استفاده مى‏‌شود که مردان باید از لباس حریر، ابریشم و طلاباف بپرهیزند و از پوشیدن لباسى که از پوست حیوانات حرام گوشت تهیه شده خوددارى کنند و از پوشاندن بدن به لباس زنان و کفار خوددارى کنند و مرد و زن سعى کنند از پوشیدن لباس‏‌هایى که اسلام به هر یک از آنان حرام نموده کناره‌گیرى نمایند و همچنین بر مردان و زنان لازم است از پوشیدن لباس بدن نما و لباس تنگ و لباسى که محرک شهوت نامحرمان است جدا خوددارى نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *