دسته‌بندی نشده

انواع پارچه‌­های مناسب برای لباس زیر

پارچه لباس زیر

انواع پارچه‌­های مناسب برای لباس زیر

پنبه ( نخ )

نوعی پارچه­‌ای محکم با نرمی یکدست، قدرت جذب بالا و یکی از اصلی­‌ترین پارچه­‌هایی است که برای لباس زیر به کار می­‌رود. اغلب به صورت چاپ شده استفاده می­‌شود. انواع آن مختلف و به صورت بافته و گردبافت است. پارچه­‌های پنبه‌ای اغلب ظاهری ساده و غیررسمی دارند که برای استفاده روزانه بسیار مناسب است.
این جنس، نرم، راحت و برای سلامتی و بهداشت خوب است. علت آن این است که جنس پنبه‌ای، قابلیت تنفس، وزن کم و بافت نرم دارد و برای استفاده­‌ی روزمره ایده‌­آل و حتی برای ورزش نیز نسبتا مناسب است ( مثلا وزنه زدن یا یوگا ). تنها زمانی که ممکن است استفاده از پارچه­‌ی دیگری بهتر باشد، هنگامی است که ورزش­‌های سنگین انجام می‌­دهید؛ مثل دویدن که عرق می‌­کنید. پارچه­‌ی پنبه‌ای با عرق، خیس و در نتیجه سنگین می­‌شود و ممکن است پوست تحریک شود یا جوش بزند. موادی که رطوبت را در سطح خود نگه می­‌دارند، مانند پلی­‌استر یا نایلون، عرق را از بدن دور و شما را خنک‌­تر نگه می­‌دارند.
اگر تجربه­‌ی خارش یا ناراحتی داشته باشید، متوجه می‌­شوید که پوشیدن پارچه­‌های مختلف علایم را کاهش می‌­دهند. بسته به موقعیت­، پزشک ممکن است پوشیدن لباس زیر نخی را به صورت روزانه به شما پیشنهاد دهد. لباس زیر نخی مانع از حساسیت و تحریک­‌پذیری می­‌شود.
لباس­‌های زیر پنبه‌ای بسیار راحت هستند زیرا به راحتی با حرکت طبیعی بدن، حرکت می­‌کنند، بنابراین خیلی کم جابه­‌جا می­‌شوند. همچنین سبک هستند و تقریبا مانند یک پوست دوم برای بدن عمل کرده و میزان راحتی را افزایش می­‌دهند. این ویژگی سبک بودن برای ماه‌­های گرم که لباس کم‌­تری می‌­پوشید، ایده‌­آل­‌تر است. بیش­تر پارچه­‌های لباس زیر مقداری پنبه در خود دارند، زیرا پنبه، تنفس­‌پذیر و بسیار بهداشتی است. پنبه اجازه می­‌دهد که این ناحیه از بدن به جای خفه شدن و حبس کردن رطوبت، تنفس کند.

معایب پنبه (نخ): همه­‌ی پارچه­‌های پنبه‌ای سبک نیستند، یعنی در صورت خیس شدن با رطوبت، ممکن است مساله‌­ساز شوند. اگر پارچه‌ی پنبه‌ای در لباس زیر سنگین باشد، امکان دارد به بدن بچسبد؛ زیرا میزان زیادی عرق را به خود جذب می‌­کند. از این رو احتمال تحریک و سوزش پوست افزایش می‌­یابد که می­‌تواند منجر به ناراحتی، خارش یا حتی عفونت شود.

نایلون

این نوع پارچه به میزان زیادی قوی و کشسان، و برای استفاده در لباس‌­های زیر زنان برای دهه‌­ها بسیار پرطرفدار بوده است. مراقبت و شستن آن آسان، مقاوم در برابر لک شدن و دارای عمر طولانی است.
یکی از بهترین ویژگی­‌های بسیاری از لباس­‌های زیر نایلونی این است که برخی از آن­‌ها قابلیت این را دارند که رطوبت را از بدن دور نگه دارند.

معایب نایلون: نایلون با حرکت طبیعی بدن، حرکت نمی­‌کند که این امر ممکن است منجر به جابه‌­جایی آن شود. به اضافه­‌ی این­که  هنگامی که کم­ترین میزان رطوبت به وجود آید، برخی از استایل­‌ها احتمال چسبیدن به پشت و لگن را دارند. همچنین لباس­‌های زیر نایلونی در ماه­‌های گرم‌­تر، گرما را نگه می­‌دارند، غیربهداشتی و آزاردهنده هستند. جاذب بودن آن زیاد نیست و ظاهر آن می‌­تواند بسته به چگونگی استفاده، کهنه به نظر برسد.

اسپاندکس

این پارچه، کشسانی و قدرت بازگشت­‌پذیری بالایی دارد. اسپاندکس، کاربردی روزمره دارد. این پارچه معمولا در مقدارهای کم برای افزایش کشسانی و برگشت­‌پذیری در پارچه­‌های دیگر به کار می­‌رود و به دو صورت بافت تاروپودی و گردبافت وجود دارد.

لینن

با وجود رایج نبودن استفاده از لینن در لباس­‌های زیر، لینن می­‌تواند انتخاب خوبی در هوای گرم باشد، زیرا تنفس‌­پذیری بالایی دارد. این پارچه در هر دو فرم گردبافت و بافت تاروپودی وجود دارد. بیش‌تر انواع این پارچه بسیار مستعد چروک شدن هستند، مگر این­‌که با پارچه­‌های دیگری از قبیل پلی‌­استر ترکیب شوند. لینن پس از استفاده و شست­‌وشو نرم­‌تر می­‌شود.

ابریشم

پارچه­‌ای لوکس است که از پیله­‌ی حشرات ساخته می­‌شود ( معمولا کرم ابریشم توت سفید ). ابریشم بیش‌­تر برای ظاهر پرجلوه، رنگ­‌های غنی ناشی از رنگ­‌پذیری بالا و احساس نرمی فوق­‌العاده آن است که استفاده می‌­شود. بر خلاف ظرافت آن، پارچه­‌ی ابریشمی بسیار محکم است.

بامبو

این پارچه در سال­‌های اخیر محبوبیت زیادی به دلیل نرمی، یک­دستی، خواص آنتی­‌باکتریال و جذب بالای آن یافته است. بیش­تر انواع پارچه­‌های بامبو، کشسانی بالایی دارند، اما همیشه قدرت بازگشت­‌پذیری پارچه را بعد از کشیدن چک کنید.

ریون

پارچه‌­ای نیمه مصنوعی، ساخته شده از سلولز است. ریون در اصل به عنوان جایگزینی برای ابریشم به بازار آمد. ریون پارچه­‌ای با قابلیت­‌های بالا است که می­‌تواند شبیه به ابریشم، پشم، پنبه و سایر پارچه­‌ها به نظر برسد. این پارچه، نرم، خنک و دارای جاذبیت بالا است. این خصوصیات سبب می­‌شود که انتخاب خوبی برای لباس­‌های تابستانی باشد. انواع مختلفی از ریون با ویژگی­‌های متفاوت موجود است که شامل: لیوسل، ویسکوز و مدال می­‌شود.

پارچه‌­های صنعتی

پارچه‌­های صنعتی زیادی در فروشگاه‌­ها امروزه وجود دارند که می‌­توانند برای لباس­‌های زیر به کار روند. این پارچه­‌ها به منظور پوشیدن در نزدیکی به پوست طراحی می­‌شوند، بسیار تنفس‌­پذیر و اغلب جاذب رطوبت هستند و قابلیت کشسانی و بازگشت­‌پذیری به حالت اولیه­‌ی زیادی دارند.

پارچه‌­هایی با بافت گرهی ( گردبافت )

این نوع پارچه­‌ها با ماشین گره­‌زنی تولید می­‌شود و پارچه­‌ی نهایی کشسان است. انواع زیادی از این پارچه وجود دارد که ممکن است برای درست کردن لباس زیر امتحان شوند. این نوع پارچه­‌ها دارای طیفی از وزن­‌ها، قابلیت­‌های کشسانی و تزیینات هستند.
وزن پارچه­‌ی گردبافت با واحد دنی‌یر محاسبه می­‌شود. پارچه­‌ی ۱۵ دنی‌یری، بسیار سبک و ظریف، ۳۰ دنی‌یری دارای وزن متوسط و ۴۵ دنی‌یری بسیار محکم است که ممکن است در کاپ‌­های ساپورتیو لباس زیر به کار رود.
مهم­‌ترین نکته­ در دوختن پارچه‌­های گردبافت این است که هر درزی را که می‌­دوزید، در طول پارچه بکشید. برای ممانعت از پاره شدن نخ گاهی اوقات یک سرژه برای دوختن پارچه­‌های گردبافت ایده­‌آل است، زیرا ظاهر کوک­‌های تولید شده با سرژه کاملا کشسان هستند. همچنین می‌­توانید از یک کوک زیگ­زاگ باریک ( ۰٫۵ تا ۱ میلی­متر ) در چرخ خیاطی استفاده کنید تا ظاهری با کشسانی بیش­‌تر داشته باشید. در بعضی موارد، مانند استفاده از پارچه­‌ی ۴۵ دنی‌یری تریکو با کشسانی بسیار کم، کوک مستقیم خیلی خوب جواب می‌­دهد.

تریکو نایلونی

تریکو نوعی پارچه­‌ای گردبافت با ساختاری متفاوت از بافت­‌های معمول آن است. اگر از نزدیک به سطح تریکو نگاه کنید، ساختار آن کمی شبیه زیگزاگ به نظر می­‌رسد. این پارچه در لباس­‌های زیر بسیار رایج است. تریکوی نایلونی، بادوام، معمولا نازک، ارزان، در طیف وسیعی از رنگ­‌ها و سطوح است؛ مانند پارچه­‌ی شیفون خالص و ساتن.

جرسی یک­‌رو( دورس دو نخ )

جرسی از طیف وسیعی از انواع پارچه می‌­آید که شامل ریون، بامبو، کتان، پلی­‌استر و غیره است. این پارچه برای لباس خواب بسیار مناسب است، زیرا همراه با بدن کش می­‌آید. پارچه­‌های جرسی همراه با اسپاندکس قابلیت کشسانی و بازگشت‌­پذیری بالایی دارند که برای لباس­‌های زیر بسیار ضروری است. اگرچه برای برخی از لباس­‌های زیر مقداری سبک است، اما می­‌تواند در ترکیب با پارچه­‌های آستری، محکم­‌تر شود.

پارچه‌­ی دو روی گردبافت سبک

این نوع پارچه با مجموعه­ی چندگانه­ای از سوزن­ها برای تولید دولایه­ پارچه­ی به یکدیگر بافته، تولید می­شود. این پارچه­ها ضخیم­تر و محکم­تر هستند و کم­تر پیچیده یا ساییده می­شوند. این پارچه­های ضخیم برای لباس زیر مناسب نیستند، اما هم­خانواده­های سبک آن­ها از قبیل آن­هایی که ظاهر نخ مانند دارند، می­توانند استفاده شوند و استحکام بیش­تری از پارچه­های گردبافت یک رو دارند.

سیمپلکس

پارچه‌­ای گردبافت و دو رو است که در درجه­‌ی اول برای کاپ­‌های لباس زیر به کار می­‌رود. این پارچه در چهار جهت دارای کشسانی خیلی کم است. کشسانی کم آن، استحکام زیادی را برای کاپ لباس زیر به وجود می‌­آورد.

تورکشی

تور کشی در هر دو نوع پارچه در عرض­ه‌ای معمولی ۱۱۲ تا ۱۵۰ یا بیش­‌تر در دسترس است. همچنین می­‌توان آن را به عنوان تزیینات خریداری کرد. تورکشی دارای اسپندکس بالا و بازگشت‌­پذیری خوبی است، اما میزان کشسانی متفاوتی دارد. اگر کشسانی تورکشی زیاد بود، می­‌توانید برای استحکام بیش‌­تر آن را با سایر پارچه­‌ها پوشش دهید. تورهای پهن برای قسمت داخلی، نوارها یا کاپ­‌های لباس زیر ایده‌­آل هستند.

تور

لباس­‌های زیری که از تور ساخته می­‌شوند دارای تنفس‌­پذیری بالا، سبک و ظریف هستند. پارچه­‌ی تور به لباس حجم زیادی اضافه نمی­‌کند و می­‌تواند به عنوان آستر سبکی برای لباس­‌های زیر به کار رود. همچنین زمانی که استحکام بیشتری نیاز دارید، می­‌تواند در تور پشت برای حفظ ظاهری حریر مانند به کار رود.

Power Net

به عنوان Power mesh نیز شناخته می­‌شود. معمولا در پارچه­­‌ی لباس­‌های زیر به کار می‌­رود. این پارچه­‌ی مستحکم و سفت، قدرت و تکیه­‌گاه لباس را تامین می­‌کند. معمولا برای بندهای لباس زیر به کار می‌رود.

ساتن گردبافت نایلونی یا اسپاندکس

این پارچه سبک است و معمولا برای لباس زیر به کار می­‌رود.

مخمل کشی

این پارچه از سایر پارچه­‌های این لیست برای لباس زیر، جدیدتر است. نرم و برای پوشیدن خوشایند است. مخمل­ کشی به خاطر پرزهایی که دارد حجیم می­‌شود، بنابراین آن را برای لباس‌­های زیری استفاده کنید که نیاز نباشد در زیر لباس‌­های چسب پوشیده شوند.

پارچه­‌هایی با بافت تار و پودی

همیشه به کشسان بودن پارچه برای لباس زیر نیاز نیست. پارچه‌­هایی با بافت تاروپودی دو گزینه را در اختیار شما قرار می­‌دهند. این پارچه­‌ها به وسیله‌­ی دستگاه بافندگی با نخ­‌های طولی و عرضی بافته می‌­شوند. اگر خود نخ­‌ها خاصیت کشسانی داشته باشند، پارچه در جهات دیگر ( غیر از طول و عرض ) خاصیت کشسانی نخواهند داشت. پارچه به صورت مورب در زوایه­‌ی ۴۵ درجه کش می­‌آید، بنابراین برش تکه­‎ها به صورت مورب، کشسانی را افزایش می­‌دهد.
اگر نخ­‌های این پارچه از جنس اسپاندکس باشند، پارچه خاصیت کشسانی خواهد داشت. اگرچه این نوع پارچه‌­ها معمولا قابلیت کشسانی بالایی مانند کشسان‌­ترین گردبافت‌­ها ندارند، اما اغلب می‌­توانند جایگزینی برای پارچه­‌های گردبافت سفت باشند. میزان کشش پارچه را قبل از دوختن تخمین بزنید. تقریبا هر پارچه­ با بافت تاروپودی سبک می­‌تواند برای تولید لباس‌­های زیر زیبا استفاده شود.

شیفون و ژرژت

این پارچه­‌ها بسیار سبک، ظریف و روان هستند. شیفون سبک‌­تر و نازک است. لایه­‌های شیفون می­‌توانند برای ایجاد رنگ­‌ها و تن­‌های مختلف در داخل لباس به کار روند. ژرژت هم به همین صورت است، اما بافت و کدری بیش‌­تری دارد. این پارچه­‌ها معمولا از ابریشم ساخته می­‌شوند، اما می­‌توانند از پلی‌­استر نیز باشند.

ارگانزا

ارگانزا پارچه­‌ی ابریشمی سبک، ظریف و در عین حال محکم است. این پارچه با فاصله از بدن می­‌ایستد و حجیم به نظر می­‌رسد. با وجود این­‌که این سفت بودن پارچه برای بیش‌­تر لباس­‌های زیر راحت، ایده­‌آل نیست، اما هنگامی­‌که نمی­‌خواهید حجم زیادی اضافه کنید و کشش زیادی نمی­‌خواهید، مناسب است.

Charmeuse

Charmeuse  ابریشم یکی از مجلل‌­ترین پارچه­‌ها برای پوشیدن در نزدیکی پوست است. این پارچه بافت ساتنی، درخشش بالا و ظاهری روان دارد. پارچه­‌ی Charmeuse از اوایل قرن ۲۰ برای لباس زیر پرطرفدار شده است و هنوز استفاده می­‌شود. بسیاری از طراحان خاص از ترکیب ابریشم یا اسپاندکس استفاده می­‌کنند که با نام Charmeuse ابریشم کشی نیز شناخته می­‌شود.

ابریشم چینی

معمولا به عنوان پارچه­‌ی آستری استفاده می‌­شود. این پارچه انتخابی نسبتا گران برای لباس‌­های زیر است. در کنار بدن نرم و بسیار نازک است، بنابراین لباس را حجیم نمی‌­کند.

کرپ دوشین

این پارچه روانی سایر پارچه­‌های ابریشم را دارد، اما بدون درخشندگی آن­‌ها است. کرپ، با‌فت­‌دار و کدر است، بنابراین هر پستی و بلندی بدن را مانند ساتن نشان نمی­‌دهد. با کرپ ابریشم می­‌توان لباس­‌های زیر باشکوهی را آماده کرد.

ساتن

بافت ساتن به گونه­‌ای است که سطحی با درخشندگی بالا دارد. به اضافه‌­ی Charmeuse انواع زیاد دیگری از ساتن وجود دارد که سنگین‌­تر و سفت­‌تر هستند. معمولا در لباس‌­های زیر برای به دست آوردن خطوطی نرم­‌تر در زیر لباس­‌ها به اضافه­‌ی تامین استحکام لباس به کار می­‌رود.

چالیس

این پارچه، ترکیبی از ابریشم و پشم است که امروزه بیش‌­تر به صورت نوعی چالیس ریون در مغازه­‌های پارچه­‌فروشی یافت می­‌شود. این پارچه­‌ی نرم، تنفس­‌پذیری بالایی دارد و برای لباس زیر در آب و هوای بسیار گرم مناسب است.

ویل و لاون

پارچه­‌ای با بافت ساده و یکدست است که معمولا صددرصد از نخ ساخته می­‌شود.  ویل سبک­‌تر و شفاف‌­تر است. این دو برای لباس‌­های تابستانی سبک استفاده می‌­شوند که نیاز به کشسانی زیادی ندارد. لاون چاپ شده در ترکیب با پارچه­‌های کشی برای لباس­‌های زیر به کار می­‌رود.

Handkerchief Linen

به خاطر نرمی و قابلیت تنفس آن در تابستان بسیار مناسب است. این خواص با پوشیدن و شستن، افزایش می‌­یابد. این نوع لینن، سبک و انتخاب مناسبی برای لباس­‌های زیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *