دسته‌بندی نشده

لباس کوهنوردی

لباس کوهنوردی زمستانی

نگاهی تخصصی به لباس کوهنوردی زمستانی

می‌دانید که بعد از انتخاب کوله پشتی کوهنوردی و کفش کوه، انتخاب لباس کوهنوردی تأثیر بسزایی در کیفیت برنامه طبیعت گردی دارد. البته این فعالیت جذاب، با توجه به خصوصیات متفاوتی که دارد؛ به پوشاک مخصوصی نیاز خواهد داشت. شاید تا به امروز نمی دانستید اما اصول لباس کوهنوردی روند بسیار جذابی دارد که می‌توانید در بلاگ پوشاک کوهنوردی کاملاً با آن آشنا شوید. پس مطالعه آن را قبل از ادامه این بلاگ از یاد نبرید!

حال که با اصول لباس کوهنوردی آشنا شدید، شاید برایتان سوال باشد که آیا در فصل سرما امکان کوهنوردی دارید؟ و اگر قصد طبیعت گردی داشتید بهتر است چه پوشاکی را انتخاب کنید؟ باید بدانید که پارامتر‌های انتخابیتان برای پوشش در هر فصل متفاوت است. در این بلاگ به انتخاب‌های شما در فصل سرما نگاهی تخصصی خواهیم داشت.

به یاد بسپارید که عدم توجه به نوع پوششتان در این فصل می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و شما را در معرض سرمازدگی قرار دهد؛ پس با یک حساسیت ویژه به خواندن این بلاگ ادامه دهید.

انتخاب لباس کوهنوردی در نیمه دوم سال

حتماً شما هم شنیدید که باید لباسی انتخاب کنید که راحت باشد، اما آیا به این فکر افتاده‌اید که این راحتی نتیجه توجه به چه معیارهایی در پوشاک کوهنوردی خواهد بود؟ راحتی علاوه بر اینکه به احساس شما در هنگام پوشش مرتبط است، شامل مواردی می‌باشد که به صورت تخصصی در مدل‌های لباس کوهنوردی بررسی می‌شود.

جلوگیری از نفوذ رطوبت، گرم ماندن و خشک شدن سریع از عواملی است که در راحتی پوشاک کوهنوردی انتخابی شما در نیمه دوم سال بسیار تأثیر گذار خواهد بود. پس باد، باران، برف و سرما می‌تواند دشمنان عوامل راحتی شما در لباس کوهنوردی باشد. شرایطی که در فصول سرد سال بیشتر شاهد آن خواهید بود. پس برای داشتن راحت‌ترین حالت و بهترین شرایط باید چه انتخاب‌هایی داشته باشیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب‌های پوشاک کوهنوردی در فصول سرد سال را با هم بررسی کنیم:

لایه بیس در پوشاک کوهنوردی

اولین لایه در هنگام پوشش لباس کوهنوردی لباس بیس کوهنوردی می‌باشد که در تماس مستقیم با پوست شما قرار دارد. بیس کاملا جذب بدن است و در واقع پوست دوم یک کوهنورد محسوب می‌شود. لایه بیس با حفظ راحتی شما گرمای بدنتان را حفظ می‌کند.البته لباس بیس دو نوع زمستانه و تابستانه دارد. پس با توجه به فصل برنامه و عملکردی که نیاز دارد یک لایه بیس مناسب انتخاب کنید. لباس بیس زمستانه معمولا از جنس پشم یا ابریشم مصنوعی است.

کاپشن پلار کوهنوردی

همان‌طور که در بلاگ  اصول لباس کوهنوردی ملاحظه کردید، کاپشن پلار کوهنوردی یک لایه میانی است که می‌توانید برای گرمایش کافی در روزهای سرد سال از آن بهره بگیرید. مدل‌های کاپشن پلار تنفس‌پذیری خوبی دارند و یک انتخاب عالی برای لایه میانی محسوب می‌شوند که می‌توانید در روز‌های بارانی با یک کاپشن گورتکس لایه‌های لباس خود را تکمیل کنید. بهتر است حرف را به درازا نکشیم و بلاگ کاپشن پلار کوهنوردی را بررسی کنید تا اطلاعاتتان را در خصوص این پوشاک تکمیل کنید.

کاپشن ضد آب کوهنوردی

کاپشن گورتکس آخرین لایه‌ای است که می‌پوشید و وظیفه خشک نگه داشتن شما را بر عهده دارد. رویه کاپشن ضدآب از گورتکس است که شما را از عواملی مثل باد و آب در امان نگه می‌دارد. این لایه با منفذ‌های ریزی که دارد از نفوذ رطوبت به داخل کاپشن جلوگیری می‌کند؛ اما با تنفس‌پذیری که دارد بخار آب را به راحتی از خود عبور می‌دهد. کاپشن پر و الیاف نمونه‌هایی از کاپشن ضد آب هستند که هر کدام مناسب شرایط متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. کافی است کاپشن ضدآب خود را بر روی لایه‌های دیگر بپوشید و برنامه‌های زمستانی خود را با امنیت کافی ادامه دهید.

شلوار پلار کوهنوردی

بهترین انتخاب برای گرمایش پایین تنه شما در هنگام طبیعت گردی، انتخاب یک شلوار پلار کوهنوردی مناسب است. می‌توانید پلار را روی لایه بیس خود بپوشید و خیالتان را از بابت محافظت پاهایتان از سرما آسوده نگه دارید. البته شلوار کوهنوردی پلار با ضخامت‌های متعددی تولید می‌شود که بالطبع قدرت گرمایش متفاوتی دارد و شما با توجه به برنامه انتخابیتان می‌توانید شلوار پلار مناسب خود را انتخاب کنید. کافی است بلاگ شلوار کوهنوردی زمستانه را مطالعه کنید تا اطلاعاتتان در این خصوص کامل شود و با نمونه‌هایی از شلوار پلار آشنا شوید. اما فراموش نکنید که شلوار پلار تنها برای گرمایش در روز‌های سرد کاربرد دارد و نمی‌تواند از شما در مقابل خیس شدن محافظت کند. پس اگر به یک لایه عایق نیاز دارید، از خرید شلوار ضد آب غافل نشوید.

لباس کوهنوردی شلوار ضد آب کوهنوردی

اگر یک برنامه طبیعت گردی انتخاب کردید که در آن بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود؛ یکی از باید‌هایی که محال است آن را فراموش کنید، شلوار ضدآب کوهنوردی است. زیرا اولین تضمین حفظ سلامتی در طبیعت گردی دوری از سرما و خیس شدن است. شلوار ضد آب را می‌توانید روی لباس پلار خود بپوشید تا از آن لایه در مقابل رطوبت محافظت کند. بهتر است شلوار ضد آب شما یک زیپ داشته باشد تا به شما امکان دهد به راحتی بتوانید بدون درآوردن کفش‌های سنگین اسکی یا کرامپون شلوار خود را از پاهایتان خارج کنید. پوشش ضدآب با کیفیت که با نام DWR هم آن را می‌شناسید، از نفوذ آب به داخل لایه‌های دیگر جلوگیری می‌کند و بسیار سریع خشک می‌شود. در واقع تمام نیاز‌های شما را در یک برنامه زمستانه برآورده می‌کند.

لباس کوهنوردی گتر کوهنوردی

انواع مختلفی از گتر کوهنوردی وجود دارد که با توجه به فعالیت و برنامه انتخابیتان می‌توانید گزینه‌های متفاوتی داشته باشید. اما گتر کوهنوردی که برای برنامه زمستانی آن را گلچین می‌کنید بهتر است خاصیت ضد آب داشته باشد تا علاوه بر محافظتی که در قبال سرما، گزند حیوانات و ورود سینگریزه به داخل کفش و شلوارتان از پاهایتان به عمل می آورد؛ در مقابله با رطوبت، باران یا برف نیز محافظ خوبی باشد.

دستکش زمستانی

از یادتان نرود که محافظت از انگشتانتان تا چه اندازه اهمیت دارد! در زمان‌های حساس و دمای بسیار پایین، خون موجود در انگشتان به نقاط دیگر بدن منتقل می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به حضور دستکش زمستانی در تمام لحظه‌های برنامه طبیعت گردی عادت کنید! بهتر است از همین لحظه که این بلاگ را می‌خوانید تصمیم بگیرید که کار با تمام تجهیزات را با دستکش خود تمرین کنید و حد الامکان آن را از دستان خود خارج نکنید تا با محافظت کاملی از طبیعت گردی خود لذت ببرید.

فراموش نکنید که برای انتخاب مناسب‌ترین دستکش زمستانی باید فاکتور‌هایی مثل راحتی و خوش دست بودن دستکش را در کنار گرمایش بررسی کنید. به ذهنتان بسپارید که هر چه دستکش شما حجیم‌تر باشد احتمالا گرمایش بیشتری دارد اما راحتی و عملکرد شما را در فعالیت‌ها به شدت کاهش می‌دهد. پس با توجه به نیازهایتان تمام این فاکتور‌ها را با دقت بررسی کنید.

دستکش زمستانی را می‌توانید همانند لباس کوهنوردی به صورت لایه‌ای بپوشید. برای مثال می‌توانید ابتدا یک دستکش کوهنوردی پنج انگشتی انتخاب کنید و روی آن یک دستکش دو انگشتی حجیم بپوشانید. فراموش نکنید خاصیت ضد آب بودن در دستکش زمستانی همچون انواع لباس کوهنوردی اهمیت زیادی دارد.

اما دقت در خارج کردن دستکش کوهنوردی از دستانتان آن هم در بحبوحه ی فعالیت کوهنوردی می‌تواند کار دشواری باشد. پس پیشنهاد می‌کنیم دستکش خود را به آستین‌ها متصل کنید. بهتر است دستکش انتخابی شما تا بالای مچ دستانتان را پوشش دهد و با چسب‌هایی در این قسمت فیکس شود تا از ورود آب و سرما به انگشتانتان جلوگیری کند.

لباس کوهنوردی کلاه زمستانی

شاید تنها جایی که به شما توصیه می‌کنیم برای نجات جانتان بر سر خود کلاه بگذارید، برنامه‌های کوهنوردی می‌باشد! باید بدانید که سر انسان یک نقطه مهم برای از دست دادن حرارت بدن است و شما می‌توانید با بهره‌گیری از کلاه زمستانی از این فاجعه جلوگیری کنید.

جوراب کوهنوردی

شاید برای شما بررسی انتخاب جوراب کوهنوردی کمی عجیب به نظر برسد اما باید بدانید جوراب کوهنوردی اولین سرباز محافظ پاهایتان از سرما و تاول است. اگر جوراب مناسبی داشته باشید می‌توانید در مسیر‌های طولانی و دشواری قدم بردارید بدون آنکه آسیبی به پاهایتان برسد.

به یاد داشته باشید باید سایز مناسبی از جوراب کوهنوردی انتخاب کنید. زیرا مدل‌های کوچک باعث احساس تنگی و فشار در پاهایتان می‌شود و جوراب‌های بزرگ نیز با ایجاد چین و چروک موجب ساییدگی پوست پا و ایجاد تاول می‌شوند. پس با دقت انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم یک جوراب اضافه در کوله پشتی خود بگذارید تا در مواقع نیاز بتوانید جوراب خیستان را با یک جوراب کوهنوردی خشک و تمیز تعویض کنید. اگر شما یک کوهنورد حرفه‌ای هستید و برنامه شب مانی در طبیعت را در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای استراحت و شب‌مانی در هوای سرد، یک جوراب کوهنوردی پر تهیه کنید. از نمونه‌های با‌کیفیت از جوراب پر می‌توانیم به جوراب پر موتال مدل آیاک اشاره کنیم. با تهیه این جوراب، پاهایی خشک و گرم در طی برنامه کوهنوردی در انتظارتان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *